Voetbalcomplexen in Lot en Huizingen krijgen na veertien jaar nieuwe kunstgrasvelden, met zand als opvulling: “Ze hebben hun beste tijd gehad”

De voetbalcomplexen in Lot en Huizingen krijgen deze zomer een nieuw kunstgrasveld. Na veertien jaar waren die aan vervanging toe. Opvallend: het opvulmateriaal zal niet langer kurk maar zand zijn. Intussen is ieder sportveld uitgerust met ledverlichting. Met een speciale timer om de hinder voor de buren en de dieren te beperken.

Het is welgeteld veertien jaar geleden dat in de Beerselse deelgemeenten Huizingen en Lot een kunstgrasveld werd aangelegd. De voetbalclubs waren vragende partij omdat de natuurgrasvelden flink te lijden hadden onder regen- en winterweer.

Intussen hebben de synthetische voetbalterreinen hun beste tijd wel gehad. “We hebben de kunstgrasvelden in al die jaren goed onderhouden. Ieder jaar worden ze behandeld met speciale machines. Dat is ook niet goedkoop, hoor”, zegt schepen van Patrimonium Eddy Deknopper (CD&V). “Maar intussen hebben ze toch wel hun beste tijd gehad. De veerkracht is weg.”

Kurk of zand?
De gemeente ging zowel KHO Huizingen als SK Beersel, dat niet in Beersel zelf, maar in Lot speelt, rond de tafel zitten. “We moesten vooral nadenken over met welk materiaal het veld opgevuld moet worden”, zegt Deknopper. “Rubberen bolletjes worden al even niet meer aangeraden. Tussen de vezels van de kunstgrasvelden bevinden zich nu kurkbolletjes. We zullen overstappen naar zand. Dat doen we niet zomaar. In Vlaanderen zijn hiervoor enkele proefprojecten lopende en die zijn succesvol. De verwachting is dat Sport Vlaanderen dit type opvulling zal toelaten.”

Het eerste kunstgrasveld met zand bevindt zich in het West-Vlaamse Izegem. Volgens aannemer Sportinfrabouw heeft mineraal stabilisatiezand het voordeel dat het minder samenklit, beter reageert op vocht en aanzienlijk minder onderhoud vraagt dan kurk.

Tijdelijk uitwijken
Het gemeentebestuur gaat nu op zoek naar een aannemer die voor 712.000 euro de twee huidige kunstgrasvelden wil vernieuwen. “De werken zullen in augustus en september plaatsvinden”, zegt schepen Deknopper. “We hebben de clubs laten weten dat ze dan moeten uitwijken naar de natuurgrasvelden op hun eigen site of die in Beersel.”

Intussen heeft de gemeente er ook voor gezorgd dat alle sportterreinen in Beersel verlicht worden met ledverlichting. “Rond sommige velden was er al ledverlichting. Nu hebben we dat overal uitgerold”, zegt de schepen verder. “We hebben hiervoor 108.000 euro uitgetrokken. Ledverlichting is duurzamer en energiezuiniger, al is dat niet de enige reden voor de omschakeling. De huidige lampen waren bijna niet meer beschikbaar. Dus als er dan eentje kapot gaat, riskeer je een deels onverlicht veld.”

Bij de verlichting is ook gedacht om iedereen die rondom het veld woont. Zowel mens als dier. “De verlichting in Dworp heeft afkapping gekregen zodat het licht minder het bos in schijnt. Dat heeft 5000 euro gekost”, legt de schepen uit. “Daarnaast zullen we voor ruim 20.000 euro de velden uitrusten met een zogeheten astroklok. Dat is een slimme digitale tijdschakelaar die verlichting automatisch in- en uitschakelt op basis van de exacte lokale zonsopgang en -ondergang. Van sommige omwonenden kregen we de opmerking dat de lichten soms onnodig blijven branden. Dat komt vaak door een vergetelheid bij iemand op de club. Met deze speciale timers zal dat tot het verleden behoren.”

Bron: nieuwsblad.be